onsdag 6 april 2011

När dagis twittrar

Vanligen så syns inte jag i media. Det är inte för att jag inte vill utan mest för att mina gärningar inte har sin plats där. Twittrat har jag gjort privat regelbundet rätt länge. Och för knappt ett år sedan började jag pröva den kanalen på min förskola där jag arbetar.
För någon vecka sedan hörde TV4 Uppland av sig och ville göra en grej av "dagis som twittrar". Vilket gav ett lite inslag i lokal-tv i går morse.
Varför det är värt att uppmärksammas kan man fundera på. Att personalen på förskolor kommunicerar med omvärlden är inget nytt i mina ögon. Men Twitter är populärt bland många journaliser!
Hur som helst blev det en kort intervju med DN.se och flera samtal med andra journalister på telefon.

Det som gör mig intresserad lite mer av detta är hur det sprids vidare. Redan igår dök det upp flera kommentarer via tweets och tweets som hänvisade till TV4 och framför allt DN.se. Nu har Emanuel Karlsten och Doktor Spinn länkat sina länksamlingar så bollen rullar vidare. Hur uppfattas det jag gör och hur tolkas det? Jerry Silwer förstår i alla fall en viktig sak, @Stenhumlans närvaro handlar mer än bara dela barnens vardag till sina föräldrar. Det handlar om public relations, PR i det stora och lilla.

Uppdaterat: Nu hänger Daniel Nordström (VF) på med en egen text med citat ur DN.se
Fler skriver: Mats på Tysta tankar, Sofia Mirjamsdotter på SSBD
En artikel i tidningen Förskolan 6/11 finns nu på webben.
Dagens samhälle (nr 20/11) skriver om Uppsala kommuns satsning på sociala medier
Nina Bølgan på bloggen Barnehageblogg om medier og IKT (Norska)

4 kommentarer:

  1. Bra idé måhända att använda twitter som kanal.
    Bättre än papperslappar som skall medtagas varje dag.

    Digitalisering är viktigt men konsekvensen blir ofta en snuttifiering av tillvaron,
    det är tvärtemot vad all forskning säger om hur man får effektiva processer.

    Alla får all information hela tiden, ineffektiviteten ökar med mängden osorterad info som ständigt pockar på uppmärksamheten.

    Vore lämpligt med digital update på skola dagis etc.
    Kanske är det bättre med en blogg där man kan skriva något viktigt utan att behöva tänka på limit på 140 tecken.

    Lycka till att fortsätta den utvecklingen.
    hälsning
    /ALL

    SvaraRadera
  2. Kanske skulle vi blogga också. Men tiden räcker inte till det. Dessutom är dagens lösningar för klumpiga för att kunna klara av det samtidigt som jag arbetar tillsammans med barnen. Som pedagog i förskolan sitter jag mycket sällan framför en dator, utan befinner mig bland barn utomhus mest hela tiden.

    Däremot tror jag inte att förskolans tweets bidrar till att snuttifiera något. Snarare ökar den till att skapa hela bilden av barnens tillvaro på förskolan. Fler ord innebär inte automatiskt att du förstår sammanhang bättre.

    Du får gärna lämna länk till aktuell forskning och kopplingar snutifieringstesen.

    Du har helt rätt att utvecklingen fortsätter, även i den rätt konservativa svenska förskolan.

    SvaraRadera
  3. Den som twittrar om mitt barn på dagis kan förvänta sig ett åtal enligt PUL.

    Förutom att jag skulle ta diskussioner dagligen med den oansvariga chef som tillåter detta larv, samt göra väldigt klart för personalen att om de fortsätter med detta kommer de att ha mig hängande i hälarna hela dagarna tills de slutar med detta och börja sköta sitt jobb, dvs ta hand om barnen.

    SvaraRadera
  4. Tråkigt att du känner så. Det ska i och för sig bli intressant och se hur du tänker att Twitter på förskola strider mot PUL. Ingen enskild person blir exponerad, så blir det nog svårt. Och det är inte så min förskola använder sig av kanalen heller. Vi har läst på lagarna noga, följer SKLs riktlinjer och skriver aldrig om enskilda barn.
    Jag kan garantera dig att vi tar hand om barnen vi har fått förtroendet att ta hand om. Och vi har dessutom föräldrarnas förtroende att skicka ut små tweets om barnens vardag.

    SvaraRadera

Kommentarer som inte handlar om inlägget raderas. Du är själv ansvarig för vad du skriver.