måndag 15 juli 2013

Dåligt bemött?

Sommarförskola

En rolig plats i sommar eller en fasanfull?
Foto: Veidekke (CC BY-NC-ND 2.0)

 Klump i magen?

Jag skulle vilja ställa frågan till dig som förälder hur du känner att du blivit bemött av personal på förskola/fritids när du talat om att ditt barn ska vara där under sommaren. Hur har du blivit bemött?

Hur har du/ditt barn upplevt verksamheten under sommaren? Har det känts tryggt. Har det varit ordinarie personal, sammanslagna förskolor, sämre/bättre verksamhet? Känner du/er som en belastning när du lämnar ditt barn?

Under gårdagen började förskollärare/barnskötare/specialpedagoger etc dvs pedagoger i o runt om förskolan att diskutera #sommarförskola på twitter, i bloggar och i olika grupper på Facebook.

En fråga som ställdes under gårdagen var: Varför tillåter vi oss att ha en sämre förskola under sommaren än under andra delar av året?

Svara i kommentaren under. Eller skrev en tweet och tagga med #sommarförskola eller skicka epost till sommarforskola (a) gmail.com




2 kommentarer:

  1. Kan dela med mig av när jag själv var nyseparerad och behövde jobba, dels för att få ekonomin att gå runt och för att öht behålla mitt jobb. Min då 3½ åriga dotter fick då vara på sommardagis, jag hade valet mellan att bli arbetsslös och hamna hos kronofogden. Till saken hör att min dotter älskade att gunga, så hon rymde ofta under staketet till avdelningen bredvid. Vilket uppfattades som väldigt jobbigt av personalen, dom hade "inte tid" att springa efter en unge hela tiden, dom hade ju så många att hålla koll på. Varje måndag morgon fick jag höra "nä, men ska hon inte få vara ledig alls denna sommar och slippa alla tidiga mornar, det kan ju vara skönt att få vara ledig också". Jo men jag tyckte ju att det var jättekul att behöva jobba hela sommaren istället för att åka och bada och ha det mysigt, verkligen. Kändes inte alls roligt att få det bemötandet, jag slet redan med skuldkänslor. Lite förståelse hade varit helt ok, istället för att det skulle kännas som att man var världens sämsta mamma. Jag undrar ju, VAD får personalen att tro att man lämnar sitt barn på dagis/fritids i onödan?
    I år är jag arbetslös och jag hoppas faktiskt på att inte få jobb innan skolan börjar. Med ett barn som har tre npf-diagnoser vill jag ogärna lämna henne hos vikarier som kanske inte har varken förståelse eller tålamodet som behövs. Hon har blivit skälld på tillräckligt av vikarier, som trots att jag förklarat hur och vad som funkar, ändå kör "sitt eget race". MITT barn ska inte behöva lida för andras tillkortakommanden.

    SvaraRadera
  2. Väldigt tråkigt att läsa, dock är det inte helt ovanligt med sådana bemötande från oss i förskolan. Jag hoppas att dessa dagars snack på facebook och twitter kan bidra till ett bättre bemötande.

    SvaraRadera

Kommentarer som inte handlar om inlägget raderas. Du är själv ansvarig för vad du skriver.