måndag 25 juni 2012

Besk bismak i kaffet från Barista

Besk bismak av oetiskt från Barista

Barista Fair Trade Coffee skriver på sin webbplats:

Vi vill att kvalitets-
ambitionerna ska märkas i allt vi gör och vår idé bygger
på att vi, trots lägre marginaler ska kunna växa genom
att du och dina vänner kommer till oss lite oftare.
Vi vill vara godare i dubbel bemärkelse..



Det rimmar rätt illa med att de i en handbok för sin personal där det bland annat står så här:

Ibland kan man byta pass istället för att sjukanmäla, så att man får ihop sin månadslön utan att belasta samhället och Barista med sjuklön.


Hur god har ni varit mot er personal? Verkar som ni tar ut de lägre marginalerna på att utnyttja sjuka anställda. Nu ska man enligt Charlotta Falvin, styrelseordförande i Barista, uppdatera sin personalhandbok under juli månad. Men för mig som kund väcker det ändå frågor.
Vad för företagsledning har funnits/finns tidigare som tillåtit eller rent ut av skapat en kultur där an ser sina anställda som en belastning. För en personalhandbok skriver inte sig själv. Den görs av någon på uppdrag av ledningen. Så vem skrev den?

Visst luktar kaffet inte fair längre? Är det som Hotell- och resturangfackets Lynn Ljunberg säger "jag se som  en affärsidé" att utnyttja sina anställda?

Just nu har kaffet från Barista en besk bismak. Frågan är om jag ska hälla ut hela koppen och aldrig mer handla mitt kaffe där?

Uppdat: Missad länk till Sveriges Radio P3 Nyheter
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5163438

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer som inte handlar om inlägget raderas. Du är själv ansvarig för vad du skriver.